De eigenaren van heidewachtels van 12 tot 24 maanden oud worden via de fokker uitgenodigd voor de jaarlijkse nestevaluatie indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
• Het nest is conform Verenigingsfokreglement (VFR) gefokt
• De fokker is in het jaar waarin de nestevaluatie plaatsvindt lid van de Nederlandse Vereniging van Heidewachtelliefhebbers

Een eigenaar van een heidewachtel waarvan het nest niet wordt uitgenodigd kan wel inschrijven voor een individuele keuring tijdens de nestevaluatie mits de eigenaar zelf lid is van de rasvereniging.

Ook een eigenaar van een in de betreffende periode in Nederland geïmporteerde heidewachtel kan zich aanmelden voor een individuele keuring mits lid van de rasvereniging.

De nestevaluatie voorziet de fokkers en de rasvereniging van belangrijke informatie over de kwaliteit van de gefokte Heidewachtels, en dit is essentieel om het fokbeleid te kunnen bewaken en zonodig bij te kunnen stellen. Naast deze serieuze kant van de nestevaluatie is het voor veel pupeigenaren de eerste ontmoeting met de Heidewachtelvereniging en met de eigenaren van broertjes en zusjes en de vader van hun Heidewachtel. Leerzaam en gezellig zijn dan ook woorden die prima passen bij de nestevaluatie.

Hebt u een vraag over fokkerijzaken?

E-mail :heidewachtel@reeskamp-blok.nl