Door de Nederlandse Vereniging van Heidewachtel Liefhebbers worden gedurende het jaar verschillende activiteiten georganiseerd. Niet iedereen doet hetzelfde met zijn Heidewachtel. Daarom heeft de vereniging diverse activiteiten:
Working test

Zo kan de jachthondentraining, die vaak in maart/april begint, afgesloten worden met een Heidewachtel-SJP proef in september, of met een Meervoudige Apporteer Proef (MAP) voor de mensen die al een paar jaar jachthonden training doen. Sinds 2015 wordt er ook een Working Test (jachthondenproef met dummy's) georganiseerd.

Veldwedstrijden
 worden vaak georganiseerd samen met andere jachthonden verenigingen. Hier wordt beoordeeld welke hond het best kan voorstaan (veerwild opzoeken en aanwijzen).

Op de KampioenschapsClubMatch in april wordt de mooiste en best bewegende Heidewachtel gekozen.
SHOW UITSLAGEN

Iedereen die het leuk vindt om lekker een wandeling te maken met andere Heidewachtels en hun bazen, kan terecht op de Heidewachtel wandelingen, die meestal twee keer per jaar plaatsvinden.

In het kader van de fokkerij worden er jaarlijks twee activiteiten georganiseerd: een nestevaluatie en een aanlegtest en exterieurkeuring.

Voor de nestevaluatie worden alle heidewachtels uitgenodigd die tussen de 12 en 24 maanden oud zijn. Hier wordt beoordeeld of de combinatie van deze ouderdieren eventueel nog een keer herhaald zou kunnen worden.

Tijdens de aanlegtest wordt de natuurlijke aanleg van de honden beoordeeld. Op de zelfde dag is er een exterieurkeuring van deze honden. Door twee raskeurmeesters worden de honden gecontroleerd op fokuitsluitende fouten.

De aanlegtest en exterieurkeuring zijn verplicht voor elke heidewachtel die volgens de regels van de vereniging in de fokkerij ingezet gaat worden.