Fokken & Pups

Om volgens de regels van de Nederlandse Vereniging van Heidewachtelliefhebbers te fokken zijn een aantal zaken vastgelegd in het verenigingsfokreglement. De meest recente versie van het verenigingsfokreglement vindt u bij downloads fokkerij.
Zowel de reu en de teef als de combinatie moeten voldoen aan een aantal eisen die betrekking hebben op gezondheid, gedrag, werkeigenschappen en exterieur. Alleen gezonde heidewachtels met rastypisch gedrag en jachtpassie en met uiterlijke kenmerken die voldoen aan de rasstandaard zijn geschikt om ingezet te worden voor de fokkerij. De doelstelling van de fokkerij binnen de rasvereniging is immers niet het vermeerderen, maar het behouden en waar nodig en mogelijk verbeteren van de kwaliteit van de heidewachtelpopulatie. Vaak wordt gedacht dat het moeilijk is voor een niet ervaren heidewachteleigenaar om met de hond door de keuringsprocedure heen te komen. Niets is minder waar. De eisen voor de fokkerij in het verenigingsfokreglement hebben als uitgangspunt dat de gemiddelde heidewachtel er aan zou moeten kunnen voldoen. Dat is belangrijk omdat een breed bestand van fokteven en dekreuen essentieel is voor het behoud van de genenpool. Dus wanneer u besluit om met uw heidewachtel de keuringsprocedure te gaan volgen, hebt u grote kans dat uw hond zal behoren bij de grote meerderheid die goedgekeurd kan worden. Wanneer uw heidewachtelreu goedgekeurd wordt als dekreu, dan kunnen de gegevens van uw reu vermeld worden op de dekreuenlijst van de website. Door plaatsing van uw reu op de dekreuenlijst verklaart u dat u zich aan de regels van het verenigingsfokreglement zult houden. Fokkers kunnen contact met u opnemen over een mogelijke dekking.
Als u een goedgekeurde heidewachtelteef heeft, dan kunt u besluiten om een nestje te fokken. Daar komt heel wat bij kijken, en het is belangrijk dat u zich daar tevoren grondig in verdiept. Om te beginnen de regelgeving van de Raad van Beheer, die aan voortdurende verandering onderhevig is, dus waarvan u altijd de meest actuele versie moet raadplegen.
Vergis u ook niet in de impact die de dracht, de geboorte en het opgroeien van een nest heeft voor uw heidewachtel, maar ook voor u en uw gezin. Gelukkig is de heidewachtel een gezond en normaal gebouwd ras, dat in de meeste gevallen een dekking, dracht en bevalling op een natuurlijke manier prima kan doorstaan. Meestal worden er gezonde nesten geboren van gemiddeld 6-7 pups, die voorspoedig opgroeien en naar blije nieuwe eigenaren gaan. Maar het kan altijd anders lopen, en daar moet iedere eigenaar die besluit te gaan fokken goed van op de hoogte zijn. Een gedegen voorbereiding is van groot belang. Er zijn overal in het land speciale cursussen voor fokkers. Dat is zeker geen overbodige luxe. Een goed contact met een ervaren fokker kan een enorme steun in de rug zijn. Natuurlijk is ook het bestuur van de vereniging altijd bereid u met raad en daad op weg te helpen.