Internationale proeven

Duitsland

Waar we in Nederland de ORWEJA kennen, bestaat in Duitsland een soortgelijke organisatie, het Jagd Gebrauchs Hund Verband e.V.(JGHV). Hier zijn ook diverse proeven, waaraan u met uw heidewachtel kunt deelnemen. De diverse Duitse Landesgruppen van het Verband für Kleine Münsterländer Vorstehhunde e.V, de Duitse zustervereniging, organiseren jaarlijks diverse proeven, waar de aanleg en/of de africhting van de hond wordt beoordeeld. Er zijn een Verband Jugend Prüfung (VJP), een Herbst Zucht Prüfung (HZP); daarnaast bestaat de Verband Gebrauchshunden Prüfung (VGP). Een uitgebreide beschrijving van de proeven vindt u door hier te klikken.

Verbands Jugend Prüfung (VJP)

Tijdens deze jeugdproef wordt de aanleg van de hond beoordeeld. Het is bedoeld voor honden die nog geen twee jaar oud zijn. De hond moet een zekere basisafrichting achter de rug hebben, maar er wordt zeker geen perfect gedrag verwacht van voorjager en hond. Er wordt gekeken naar:

Speurzin en speurzekerheid

Beoordeeld worden de passie en inzet van de jonge heidewachtel bij het volgen van het spoor van een onzichtbare haas. Blijft hij het spoor volgen, ook al heeft de haas een haak geslagen, dat wil zeggen een scherpe bocht gemaakt of laat de hond zich om de tuin leiden door het loopgedrag van de haas? Als een haas wordt opgedaan en luid blaffend in het zicht wordt achtervolgt, leidt dit tot de aantekening dat de hond sichtlaut is. Volgt de hond alleen het spoor, dus buiten zicht van de haas, en is daarbij luid, dan is de hond spurlaut.

Neusgebruik

In welke mate is de hond in staat tot het opsporen van wild? Hoe fijn ontwikkeld is het reukorgaan?

Speuren

De jonge hond moet laten zien dat hij met de combinatie van geur en wind kan omgaan. Brengt de wind hem een geur, kan hij die wind dan benutten om uiteindelijk het wild te vinden?

Voorstaan

Als het wild gevonden wordt, het maakt niet uit wat voor soort wild het is, moet de hond het wild voorstaan.

Gehoorzaamheid

Beoordeeld wordt in hoeverre de jonge heidewachtel bereid is naar zijn voorjager te luisteren en op zijn commando’s te reageren. Tot slot kijken de keurmeesters naar de karaktervastheid en schotvastheid van de hond.

Herbst Zucht Prüfung (HZP)

Deelname staat open voor honden die jonger zijn dan twee jaar. Nog steeds is het voldoende als een jonge hond alleen maar doorsnee prestaties levert. Wel moet de hond een apport uit water uitvoeren, terwijl er met een jachtgeweer vlak langs hem heen geschoten wordt. In sommige Landesgruppen wordt ook het Stöbern hinter die lebende Ente getest. Deze test bestaat er uit dat er een eend, waarvan een vleugel is omwikkeld met een bandje, waardoor de eend niet kan vliegen, aan de waterkant wordt neergezet. Deze eend zal weg zwemmen en zich aan die waterkant verstoppen. De hond moet de eend op het zwemspoor kunnen vinden en de eend het wijde water op jagen. Dan wordt de eend geschoten en moet de hond de eend apporteren. Net als bij de VJP wordt ook de speurzin en het voorstaan beoordeeld. Verder moet de hond twee slepen, een spoor dat met het dode wild getrokken wordt, afwerken: een sleep van veerwild en een sleep van haarwild. Meestal een eend en een konijn. Het spoor dat wordt getrokken is zo’n tweehonderd meter lang.

Verbands Gebrauchs Prüfung (VGP)

Deze proef, waarbij wordt beoordeeld of de hond geschikt is als jachthond vergt behoorlijk wat training en is niet voor iedereen in Nederland weggelegd. Zo zal de hond gehoorzaam moeten zijn, een apport met een vos moeten uitvoeren, zelfs over een hindernis, sleepsporen van verschillende soorten wild moeten uitwerken, diverse apporteeroefeningen doen, op het land en vanuit het water. Zowel het veldwerk op een akker als het werken in een bos moeten worden getoond. Ook moet een zweetproef worden afgelegd. Voor deze proef is een vereiste dat de hond en de voorjager een goed team vormen.

Frankrijk

Ook in Frankrijk kennen we jachthondenproeven, die soms gelijkenis vertonen met die in Nederland en Duitsland. Ze worden in Frankrijk o.a. georganiseerd door onze Franse zustervereniging, de Club Français des Epagneuls de Münster et du Langhaar (CFEML). Hieronder een korte beschrijving van de belangrijkste Franse proeven.

Test d’Abtitudes Naturelles (TAN)

Deze aanlegproef is bedoeld voor jonge honden die worden beoordeeld op hun aanleg. De hond zal veerwild moeten opzoeken en voorstaan in een veld. Vervolgens wordt de waterwil, de apporteerwil en de schotvastheid getest wanneer een eend in het water wordt gegooid waarbij een schot wordt gelost. De hond moet de eend apporteren.

Brevet International de Chasse Pratique (BICP)

Deze proef komt in hoge mate overeen met de Duitse HZP.

Veldwerkwedstrijden

De veldwerkwedstrijden die in Frankrijk worden georganiseerd komen overeen met die in Nederland.

Internationale Münsterländer Prüfung (IMP A & B)

Omdat elk land zijn eigen systeem heeft van jachthondenproeven en wedstrijden, en het daarom lastig is om bij elkaar deel te nemen, zijn door Kleine Münsterländer International twee proeven ontwikkeld te weten Internationale Münsterländer Prüfung (IMP) A en B. Deze proeven worden beurtelings door de verschillende leden georganiseerd. De hoofdonderwerpen bij zowel IMP A als B zijn veldwerk, waterwerk en werken in het bos. Bij IMP A komen daar nog een paar proeven gehoorzaamheid bij.
De proeven zijn deels gelijk. Vrij verloren zoeken van haar- en waterwild, stöbern achter de levende eend, apport uit water, veldwerk met voorstaan en schotvastheid. Bij IMP A komt daarbij nog het zweetwerk. Voor de precieze beschrijving van de proeven gaat u naar de website van KLM-I door hier te klikken. In het verenigingsblad en op de website worden deze proeven tijdig aangekondigd.