Het bestuur heeft geconstateerd dat er in de Regeling Aanlegtest en Fokgeschiktheidskeuring zoals deze tot heden was een inconsequentie zit.
Voor het onderdeel voorstaan is er de mogelijkheid voor een alternatief buiten de door de vereniging georganiseerde Aanleg- en Exterieurkeuring, waarbij de kosten van velden, wild, beoordelaars en alle overige kosten voor rekening van de eigenaar van de hond zijn.
Het bestuur heeft besloten dat dit logischerwijs dan ook voor de andere onderdelen van de aanlegtest en de fokgeschiktheidskeuring (exterieurkeuring) zou moeten gelden. Ook hiervoor zal dan natuurlijk gelden dat de kosten van lokatie, keurmeesters en alle overige kosten volledig voor rekening van de eigenaar van de hond zullen zijn.
Nadrukkelijk is de mogelijkheid voor een alternatieve keuring alleen bedoeld voor uitzonderlijke situaties. Het organiseren van alternatieven legt een onevenredig groot beslag op de vrije tijd van bestuursleden en keurmeesters, en dit moet natuurlijk tot een minimum beperkt worden. Het is zeker niet de bedoeling dat andere verenigingsevenementen gebruikt zullen worden als (makkelijk/voordelig) alternatief voor de aanleg- en exterieurkeuring. Wanneer in uitzonderlijke gevallen in overleg met de commissie fokkerijzaken hiervan wordt afgeweken, en de beoordeling wel zal plaatsvinden tijdens een verenigingsevenement, zal door de vereniging hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht dat vergelijkbaar is met de minimaal te verwachten kosten die het organiseren van een alternatief met zich mee zal brengen. Dit bedrag is door het bestuur vastgesteld op 150 Euro.