Alle eigenaren van Heidewachtels die wel of niet volgens het Verenigingsfokreglement in Nederland gefokt zijn, worden wanneer honden tussen 12 en 24 maanden oud zijn, door de Commissie Fokkerijzaken uitgenodigd voor de nestevaluatie. De Raad van Beheer voorziet de rasvereniging periodiek van een overzicht aan van alle in Nederland gefokte Heidewachtels en hun eigenaren. Vader, moeder en nakomelingen en ook het nest als geheel worden tijdens de nestevaluatie beoordeeld door een exterieurkeurmeester. Ook geimporteerde Heidewachtels worden uitgenodigd voor deze keuring.
P1014712
De nestevaluatie voorziet de fokkers en de rasvereniging van belangrijke informatie over de kwaliteit van de gefokte Heidewachtels, en dit is essentieel om het fokbeleid te kunnen bewaken en zonodig bij te kunnen stellen. Naast deze serieuze kant van de nestevaluatie is het voor veel pupeigenaren de eerste ontmoeting met de Heidewachtelvereniging en met de eigenaren van broertjes en zusjes en de vader van hun Heidewachtel. Leerzaam en gezellig zijn dan ook woorden die prima passen bij de nestevaluatie.
P1014728
Hebt u een vraag over fokkerijzaken?

E-mail :heidewachtel@reeskamp-blok.nl