Jachthondenproeven

De heidewachtel is, zoals ook duidelijk in de rasstandaard staat vermeld, een jachtgebruikshond. Niet voor niets is het motto van het Verband für Kleine Münsterländer e.V. in het moederland Duitsland: “Der Kleine Münsterländer, geboren um zu jagen”.  Dit betekent dat het voor het welzijn van de heidewachtel van belang is dat met de hond wordt gewerkt. In Nederland worden jachthondenproeven en jachthondenwedstrijden gehouden volgens de reglementen van ORWEJA. De proeven zijn kunstmatige, op de jachtpraktijk gebaseerde proeven, waaraan jachthonden, al dan niet in wedstrijdverband worden onderworpen. Op een jachthondenproef wordt beoordeeld of de hond voldoet aan de eisen die in de reglementen van ORWEJA staan beschreven. Ook onze vereniging organiseert deze proeven.  Op veldwerkwedstrijden wordt de hond in het vrije veld jagend beoordeeld naar de mate waarin hij effectief in samenwerking met de voorjager werkt. De hond moet daarbij tonen de aanleg te bezitten om wild vast te maken en voor te staan. Daarbij is voldoende snelheid nodig, waarbij het gangwerk van de hond een rol speelt en waarbij uiteraard de conditie optimaal moet zijn.