Veldwerkwedstrijd

Tijdens een veldwedstrijd voor staande honden wordt beoordeeld de wijze waarop de honden in het vrije veld zoeken. Hierbij wordt gelet op samenwerking met de voorjager, het werken op een raseigen wijze en de effectiviteit van het werk, dus het vinden en voorstaan van levend wild. Er wordt hier, zoals het heet ‘voor het schot’ gewerkt.

Veldwedstrijden worden georganiseerd voor:

• Het beoordelen van de kwaliteit van het geleverde werk van elke deelnemende hond.
  • Eén van de doelen van veldwedstrijden is het vinden van eventueel geschikt fokmateriaal. Door deze selectie zal een bijdrage worden geleverd het behouden van voor dit werk geschikte honden. Met het gebruiken van deze honden in het veld wordt de weidelijkheid tijdens de jacht bijzonder bevorderd.
  • Daarnaast is een veldwedstrijd een wedstrijd waarbij het werk van de honden onderling wordt vergeleken.

Veldwerkwedstrijden georganiseerd door onze vereniging

Onze vereniging organiseert elk jaar in maart een veldwerkwedstrijd in Hilvarenbeek en in september een jeugdveldwerkwedstrijd in Sint-Annaland.