Zaterdagmiddag 22 september 2015 hebben we met meer dan 50 heidewachtelliefhebbers en 26 heidewachtels gewandeld in de Soesterduinen. Het was een zonnige en aangename dag om een stevige tocht te maken. De stemming zat er goed in en de honden waren erg uitgelaten.

Na nog geen 100 meter lopen mochten de honden los. Drie heidewachtels namen gezamenlijk de benen en renden alvast naar het restaurant de Kiosk! De andere 23 honden vonden het nog geen tijd voor een versnapering en gingen lekker dollen in het zand. We vervolgden onze tocht via de blauwe route.

P1030950

Toen we langs een plek kwamen waar een echtpaar aan het genieten was van een gezellige picknick, bedacht onze jongste wandelaar van 5 maanden dat het best leuk was om een hapje mee te eten. Vier andere rakkers vonden dat een uitstekend idee en sprongen ook op de picknicktafel om mee te genieten. Gelukkig zag het echtpaar de humor er wel van in. Na onze welgemeende excuses wandelden we vrolijk verder.

Doordat het de dagen ervoor behoorlijk geregend had, lagen er overal plassen water in het bos. Dat was een uitstekende gelegenheid voor de heidewachtels om er een waterfestijn van te maken. Halverwege de wandeling gingen we weer het duingebied in en liepen we onze achtergebleven Bourgondische vrienden tegemoet. Helaas had een van de heidewachtels tijdens het draven over de duinen zijn voorpootjes wat verzwikt; voor haar was dit het moment om met de heidewachteltaxi richting de Kiosk terug te keren. De rest van de groep kon in het midden van de Soesterduinen genieten van het prachtige uitzicht.

P1030951

Het kostte de organisatie enige moeite om de roedel weer in beweging te krijgen maar het werd de hoogste tijd om terug te keren naar het bospad. Iedereen was in opperbeste stemming en de heidewachtels werden uitgebreid besproken en vergeleken. Alhoewel een grote mate aan variatie te ontdekken viel waren er ook duidelijke overeenkomsten te zien in hun gedrag: ze zijn allemaal actief, vrolijk en enthousiast!

De enkele niet-leden die deze wandeling hebben benut om meer te weten te komen over de heidewachtel waren verkocht: nee, onze heidewachtels zijn niet nerveus en ja, ze kunnen rennen als de beste!

P1030955

Na een wandeling van anderhalf uur bereikten we de Kiosk waar we met z'n allen hebben nagenoten in het zonnetje. Aangezien de medewerkers van de Kiosk de cursus "hoe bedien ik een klant" nog niet hadden gevolgd, namen we het heft in eigen handen en serveerden we maar zelf de koffie met appeltaart. Hoe dan ook, het smaakte heerlijk!

Gezien de enthousiaste reacties die we na het afscheid hebben ontvangen, rest ons maar een ding: beste Bowie, Boy, Dio, Djago, Doina, Fame, Gunda, Juul, Knikker, Luna, Max, Rakker, Rose, Texel en alle andere heidewachtels: hopelijk zien we jullie snel weer met jullie baasjes terug bij een van onze heidewachtelwandelingen!